دلایل روشن نشدن خودرو چیست ؟

دلایل روشن نشدن خودرو چیست ؟

اکثر اوقات وقتی خودرو روشن نمیشود , سریعا انرا به باتری خودرو مرتبط میدانیم . اما در واقع روشن نشدن خودرو میتواند دلایل بسیاری را داشته باشد . دلایلی که بعضی انها در عین سادگی , ما را به دردسر و هزینه می اندازند . برای اشنایی با تعدادی از این دلایل در ادامه با فارس باتری همراه باشید .

روشن نشدن خودرو معمولا به دو صورت اتفاق می افتد :

1 – خودرو به کلی استارت نمیخورد .

2 – خودرو به درستی استارت میخورد اما روشن نمیشود .

در ادامه هر کدام از دلایل احتمالی روشن نشدن خودرو را به صورت جداگانه برسی میکنیم .

خودرو به کلی استارت نمیخورد :

اگر خودرو به کلی استارت نمیخورد و یا اینکه استارت خودرو به صورت صحیح عمل نمیکند موارد زیر را به دقت بررسی کنید .

1 – در اولین مرحله بست های باتری را با دقت بررسی کنید . از محکم بودن انها اطمینان حاصل کنید . اگر بستها شوره دارند انها را باز کرده و با اب جوش تمیز کنید . اتصال سیمها به بستها را بررسی کرده و یا در صورت نیاز بستها را تعویض کنید . پس از ان اتصالات باتری به بدنه و باتری به موتور را بررسی کنید . محل اتصالات باید تمیز باشند .

2 – در صورتی که موارد قبل ر با دقت بررسی کردید اما خودرو باز هم روشن نشد , بهتر است از سلامت باتری اطمینان حاصل کنید . برای تست باتری نیاز به دستگاه تستر مخصوص است اما شما میتوانید با چند تست جزیی تا حدودی سلامت باتری را بررسی کنید . برای این کار سوییچ خورو را باز کرده و شیشه بالابر را تست کنید. چراغ های جلو را روشن کرده و نور انها را بررسی کنید . اگر شیشه ها با قدرت کافی بالا و پایین شدند و یا نور چراغ خودرو ضعیف نبود به احتمال زیاد باتری خودرو سالم است .

3 – گاهی اوقات مغزی سوییچ خودرو در اثر کارکرد زیاد از بین رفته و فرمان استارت زنی به درستی صادر نمیشود . این عیب معمولا در خودروهای با کارکرد زیاد اتفاق می افتد . برای تست مغزی سوییچ باید خودرو را به برقکار خودرو نشان دهید .

4- فیوزهای خودرو را بررسی کنید . فیوزهای خودرو معمولا به دو دسته اصلی و فرعی تقسیم میشوند و گاهی در زیر داشبورد و محفظه موتور و در برخی خودروها در صنوق عقب قرار داده میشوند . خیلی کم پیش می اید که فیوز بی دلیل خراب شود , اما گاها دیده شده که سوختگی فیوز مانع استارت خوردن خودرو شود . بعضی از خودروها فیوز وابسته به استرت دارند در اینگونه خودروها حتما فیوز استارت را چک کنید .

5 – خرابی  استارت یکی از دلایل اصلی استارت نخوردن خودرو می باشد . در اکثر اوقات با استارت زدن یک بار صدای تق از داخل موتور شنید میشود اما خودرو استارت نمیخورد ک این عیب معمولا از اتوماتیک استارت است . در برخی موارد خدرو استارت میخرد اما استارت توانایی گرداندن موتور را ندارد که دلیل ان میتواند از زغال استارت شما باشد . برای عملکرد بهتر استارت خودرو بهتر است که استارت را هر از صد هزار کیلومتر حتما سرویس کنید .

خودرو استارت میخورد اما روشن نمیشود

اگر خودرو شما استارت میخورد اما روشن نمیشود , پیدا کردن عیب ان کمی مشکل است و به احتمال زیاد برای رفع مشکل نیاز به یک متخصص خواهید داشت . این مشکل میتواند دلایل مختلفی داشته باشد . دقت داشته باشید در این مرحله نیز باید از سلامت فیوزها و باتری اطمینان حاصل کنید . در ادامه سه مشکل اصلی استارت خوردن و روشن نشدن خودرو را بررسی میکنیم .

1 – مشکل در سیستم جرقه زنی خودرو و عدم ایجاد جرقه جهت احتراق سوخت میتواند یکی از دلایل روشن نشدن خودرو باشد . این مشکل میتواند از نقاط مختلفی بوجود اید . از مهمترین قطعاتی که این مشکل را بوجود می اورند شمع ها هستند . اگر شمع ها را سر موقع عوض نکنید به مرور زمان خودرو به اصطلاح ریپ میزند یا سه کار میکند . مورد دیگر میتواند مربوط به وایر شمع ها باشد که گاهی اوقات باعث جرقه دزدی میشوند . در نهایت میتوان به کویل اشاره کرد . خرابی کویل نیز از مواردی است که چنین مشکلی را برای خودرو ایجاد میکند . موارد بسیاردیگری نیز در بروز چنین مشکلی دخیل هستند که رفع انها تنها با مراجعه به تعمیرگاه امکان پذیر است .

2 – مشکل در سیستم سوخت رسانی شامل موارد بسیاری از پمپ بنزین گرفته تا انژکتورها را شامل میشود . بروز مشکل در پمپ بنزین یکی از رایج ترین موارد رشن نشدن خودرو را شامل میشود . اگر سوختی نباشد انفجاری نیز رخ نمیدهد . از دیگر مواردی ک مان ایجاد فشار لازم برای سیستم سوخت رسانی میشود فیلتر سوخت است  حتما فیلتر سوخت را در زمان لازم تعویض کنید . مشکل در انژکتورها نیز گاها به صورت ریپ زدن و در موارد حاد با رون ندن خودرو نمایان میشود .

اگر ecu و سیستم الکترونیکی خودرو فرمان روشن شدن خودرو را صادر نکند شما با مشکل استارت خوردن و روشن نشدن خودرو مواجه میشوید . در خودروهای امروزی همه چیز تحت نظارت و کنترل ecu انجام میشود . همین امر باعث شده که خرابی این قطعه مهم به یکی از مهمترین مشکلات خودروهای اروزی بدل شود . تعمیر ecu یک کار کاملا تخصصی است و برای انجام ان باید به مراکز مربطه مراجعه کنید .