چه زمانی باید باطری خودرو را تعویض کنیم؟

چه زمانی باید باطری خودرو را تعویض کنیم؟

باتری خودرو یکی از قطعات کلیدی آن است که در صورت خرابی، مشکلات زیادی برای راننده‌‌های ایجاد می‌کند. اطلاع از شرایط باتری و زمان تعویض آن یکی از موارد مهمی است که مالکان خودرو باید از آن‌ها اطلاع داشته باشند. در ادامه به بررسی این مساله خواهیم پرداخت که چه زمانی باید نسبت به تعویض باتری خودرو مبادرت کرد.

باتری خودرو در صورت نو بودن می‌تواند خروجی شدت جریانی حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ آمپر را تولید کند. زمانی که این مقدار آمپر به استارتر موتور خودرو وارد می‌شود می‌تواند میل لنگ خودرو را به راحتی چرخانده و پیشرانه را به سرعت روشن کند؛ حتی زمانی که دمای هوای بیرون بسیار پایین باشد. زمانی که عمر باتری بالاتر می‌رود دیگر توانایی روزهای نخست را در فراهم کردن آمپر کافی ندارد و همین مساله باعث می‌شود که دیگر استارتر پیشرانه توانایی چرخاندن سریع میل لنگ را نداشته باشد و مخصوصا اگر دمای هوا پایین باشد ممکن است دیگر امکان روشن کردن پیشرانه‌ی خودرو را نداشته باشد. بسیاری از رانندگان ممکن است با خودرویی که مدت طولانی خاموش بوده و سپس توانایی روشن شدن را ندارد، مواجه شده باشند. چنین مخمصه‌ای به هیچ وجه جز شرایطی نیست که کسی دوست داشته باشد در آن گرفتار شود.

حال سوال اساسی این است که آیا باید باتری خود را قبل این که به چنین مرحله ای برسد تعویض کنیم؟ یکی از مراکز سرویس تخصصی خودرو که فروش محصولات ب‌ام‌و، هیوندای، کادیلاک، مینی و ولوو را بر عهده دارد در این باره می‌گوید که باتری‌های اتومبیل به طور معمول و در شرایط عادی تا چهار الی پنج سال یا حتی کمتر، عمر می‌کنند. اگر باتری خودروی شما عمری به این میزان دارد بهتر است قبل از اینکه برایتان دردسر درست کند به فکر تعویض آن باشید.

شرایط عادی؟

شرایط عادی به فاکتورها و عوامل بسیاری وابسته است. به طور عادری، باتری خودرو نباید تحت حرارت خیلی پایین یا خیلی بالا و تکان و ضربه قرار گیرد و یک سیستم شارژر اصولی و استاندارد باید به آن متصل باشد. اما در دنیای واقعی شرایط ممکن است فرق کند. برای مثال اگر در محل گرمسیری زندگی می‌کنید در برخی از روزهای سال، باتری خودروی شما تحت دمای بسیار بالایی قرار می‌گیرد. در برخی از مناطق داخل کشور نیز در طول سال باتری تحت دمای بسیار بالا و در ادامه دمای بسیار پایین قرار می‌گیرد که این مساله به شدت سلامت باتری را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر تسمه‌ی باتری نیز دچار مشکل شود این قطعه به اندازه‌ی کافی شارژ نخواهد شد و بزودی برایتان دردسر ایجاد خواهد کرد. پس به طور کلی باتری‌ها به ندرت در شرایط کاری نرمال قرار دارند و عمر کمتری از میزان اعلام شده‌ی تولید‌کنندگان خواهند داشت.

درون باتری چه خبر است؟

بیایید نگاهی دقیق‌تر به اجزای داخلی یک باتری معمولی از نوع سرب-اسیدی بیاندازیم تا بتوانیم بهتر متوجه مشکلات این باتری‌ها شویم. در داخل بدنه‌ی پلاستیکی باتری تعدادی صفحه‌ی سربی وجود دارند که به صورت خط به خط جاسازی شده‌اند. این صفحات در مخلوطی از آب و اسید سولفوریک غوطه‌ور هستند و این مایع فضای بین آن‌ها را پر کرده است. این صفحات برای مقاومت بالایی طراحی شده‌اند اما شرایطی وجود دارند که می‌توانند سبب شکسته شدن ساختار داخلی آن‌ها شوند. برای مثال، اگر مدت زمان طولانی را در حالتی رانندگی کنید که باتری در جای خود محکم نشده باشد و مدام تحت لرزش و ارتعاشات قرار داشته باشد چنین شرایطی می‌تواند منجر به ضعیف شدن صفحات گردد. همچنین حرارت بیش از اندازه در زمان تابستان نیز می‌تواند واکنش‌های شیمیایی را که منجر به کاهش عمر باتری می‌شوند را سرعت بخشد.

نشانه‌های پایان عمر باتری

واضح‌ترین و ساده‌ترین نشانه ای که نزدیک شدن باتری به پایان عمر کاری را نشان می‌دهد این است که باتری خودروی شما در حالت شارژ کامل (برای مثال پس از طی مسافت طولانی) نتواند دوباره پیشرانه را روشن کند. البته این قضیه می‌تواند ناشی از وجود ایراد در مدار شارژ باتری خودرو نیز باشد بنابراین باید به دقت چک شود، البته هر مکانیکی می‌تواند این عیب‌یابی را برای شما انجام دهد. با این حال اگر سیستم شارژ مشکلی نداشته باشد، بدین معنی است که باتری در وضعیت خوبی قرار ندارد. همچنین با دانستن عمر باتری خود نیز می‌توانید زمان تعویض آن را متوجه شوید چون همانطور که پیش‌تر گفتیم باتری‌های معمولی عمر حداکثری ۴ تا ۵ سال دارند؛ البته قویا پیشنهاد می‌کنیم در بازه‌ی زودتری اقدام به تعویض باتری خود کنید.