دانستنی های باطری خودرو

دانستنی های باطری خودرو

باتری خودرو یک منبع تولید کننده جریان الکتریسیته است که جریان مورد نیاز مصرف کننده‌ها را تامین می‌کند. در حقیقت باتری و دینام تواما جریان مصرف کننده‌ها را تامین می‌کنند.
دینام و باتری هر دو تولید کننده‌ جریان هستند، ولی دلیل استفاده از هر دو در یک مجموعه به خاطر این است که دینام نیروی خود را از موتور می‌گیرد و با خاموش شدن موتور، از کار می‌افتد.
اگر بخواهیم در زمانی که دینام جریان تولید نمی‌کند مصرف کننده‌ای را به کار اندازیم، از باتری استفاده می‌کنیم، چون نیروی باتری به صورت یک انرژی ذخیره شده می‌باشد. مخصوصا برای راه اندازی موتور و به کار انداختن استارت از جریان باتری استفاده می‌کنیم. در خودرو‌ها از باتری‌های سرب اسیدی قابل شارژ استفاده می‌شود.

محافظت از باتری خودرو

باتری از جمله قطعاتی است که تا آخرین ساعات عمر به وظیفه اصلی خود یعنی برق رسانی به استارت خودرو و ایجاد جریان برای عمل احتراق در موتور و روشن شدن خودرو عمل می‌کند.
جالب است که خودرو‌های اولیه به دلیل نداشتن سیستم‌های برقی، فاقد باتری بودند. در این خودور‌ها استارت به وسیله یک هندل راه اندازی می‌شد. با اضافه شدن استارتر برقی به خودروها، کمپانی‌های خودروسازی از باتری برای تامین جریان برق آن استفاده کردند.

عملکرد باتری خودرو

باتری خودرو‌ها از شدت جریان‌های متفاوتی برخوردارند. جریان باتری با ورود به استارت خودرو موجب چرخش میل لنگ و سپس روشن شدن خودرو می‌شود. علاوه بر روشن شدن خودرو، تامین برق مورد نیاز سایر قطعات نظیر چراغ، کولر، سیستم پخش و سایر بخش‌های الکتریکی خودرو نیز بر عهده باتری است.
بنابراین واضح است که باتری تا زمانی که خودرو روشن باشد در حال مصرف شدن است. پس قطعه‌ای به نام دینام وظیفه شارژ مجدد باتری را بر عهده می‌گیرد.

علائم کلی خرابی باتری و چرایی آن

باتری‌های خودرو به دو دسته‌تر یا اسیدی و اتمی تقسیم می‌شوند. نمونه‌های‌تر در خودرو‌های قدیمی و نوع اتمی چند سالی است که در خودرو‌های جدید داخلی و خارجی استفاده می‌شود. خرابی باتری به‌خصوص در نمونه‌های‌تر سه نشانه ساده دارد:
استارت نخوردن خودرو
کاهش پی‌درپی سطح آب
شیرین شدن آب
باتری‌ها به طور معمول حدود ۳ الی ۴ سال عمر می‌کنند که بسته به نوع استفاده، عمر مفید آن‌ها می‌تواند کاهش یا افزایش یابد. چراغ‌ها نخستین عامل اثرگذار بر عمر باتری‌ها هستند. هر چه چراغ‌های خودرو بیشتر روشن باشد و یا چراغ‌های اضافه به خودرو افزوده شود فشار بیشتری به باتری خودرو وارد می‌شود.
دومین عامل اثرگذار بر عمر مفید باتری کولر خودرو است. روشن شدن کولر خودرو موجب افزایش فشار بر روی چندین موتور الکتریکی خواهد شد که آسیب پذیرترین آن‌ها پمپ بنزین خواهد بود.
پمپ بنزین انرژی مورد نیاز خود را از باتری خودرو تامین می‌کند و معمولا بر اثر نوسانات برق خودرو نیز به سرعت می‌سوزد. در نتیجه اگر به طور دائم از کولر خودرو استفاده می‌کنید، به منظور کاهش فشار بر روی باتری و جلوگیری از خرابی پمپ بنزین از باتری‌های با آمپر بالا استفاده کنید.
افزون بر موارد فوق، ممکن است عملکرد ضعیف باتری متاثر از عملکرد دینام خودرو باشد. بنابراین، جدا از تست باتری بهتر است به صورت دوره‌ای دینام و تسمه آن مورد بررسی قرار گیرد.
همچنین نوع رانندگی ما نیز بر عمر باتری اثر می‌گذارد. باتری‌ها پس از استارت خودرو بخش زیادی از شارژ خود را از دست می‌دهند و برای شارژ مجدد توسط دینام به زمان نیاز دارند. حال اگر خودرو دائما در مسیر‌های کوتاه خاموش و روشن شود باتری نه تنها زمانی برای شارژ مجدد نمی‌یابد بلکه برای استارت جدید نیز بخشی از ظرفیت خود را از دست می‌دهد.

تشخیص خرابی باتری‌های اتمی

تشخیص خرابی باتری‌های اتمی به‌آسانی نمونه‌های اسیدی نیست. خودروسازان برای سهولت در انجام این کار یک چراغ هشدار در پنل پشت فرمان تعبیه کرده‌اند. روشن شدن این چراغ به معنای اتمام عمر مفید باتری است و باید در اسرع وقت آن را تعویض کرد.
هرچند ممکن است تا هفته‌ها نیز بدون بروز مشکلی خاص به رانندگی خود ادامه دهید، اما در هر صورت دیر یا زود خودروی شما در خیابان خاموش خواهد کرد.

تشخیص خرابی باتری‌های اسیدی

در باتری‌تر می‌توانید با کنترل سطح آب باتری از سلامت آن مطمئن شوید. میزان آب باتری معمولاً باید ۱۰ تا ۱۵ میلی‌متر بالاتر از صفحات سربی نصب‌شده در داخل آن باشد.
همچنین به قطراتی که در زیر خودرو چکه می‌کنند نیز توجه کنید. این قطرات ممکن است از باتری باشد و نشانه نشت آب از آن است. با توجه به اینکه این آب خاصیتی اسیدی دارد می‌تواند موجب خوردگی و پوسیدگی قطعات زیر باتری شود.
همچنین همواره کاهش سطح آب نشانه خرابی نیست. باتری‌های‌تر به آب احتیاج دارند اگر مدت‌زمان زیادی از پر کردن آن می‌گذرد حتماً به آن آب مقطر اضافه کنید.

جلوگیری از زنگ زدگی باتری

– آسپرین (Aspirin)
تصور کنید پشت فرمان هستید و ناگهان متوجه می‌شوید که شارژ باتری خودروی شما به اتمام رسیده است و خودرو متوقف می‌شود و هیچ خودرویی در اطراف شما نیست تا از طریق عمل باطری به باطری خودرو را روشن کنید.
در این شرایط راه حل پیشنهادی ما به شما این است که: دو عدد قرص آسپرین را داخل محفظه باطری بیاندازید. با این کار استیل سالیسیلیک اسید آسپرین با اسید سولفوریک باطری ترکیب می‌شوند تا آخرین شارژ‌های موجود برای وسیله نقلیه شما تامین کنند تا بتوانید مسافتی کوتاه را برای رسیدن به اولین مرکز خدمات باتری ماشین طی کنید.
 – سولفات منیزیم (Epsom Salt)
اگر شواهد نمایانگر این موضوع هستند که عمر باطری ماشین شما رو به پایان است و مردد هستید که ایا خودروی شما برای یک بار دیگر روشن خواهد شد یا نه یک انس سولفات منیزیم را در آب گرم حل کنید و به هر یک از سلول‌های باطری اضافه کنید با این کار عمر کوتاهی به باطری خودرو بخشیده اید.
از بین بردن شوره اتصالات باتری
درون باتری خودرو اسید سولفوریک وجود دارد که با گذشت زمان به بیرون نشت می‌کند و تبخیر می‌شود، به همین خاطر روی اتصالات شوره بر جا می‌ماند. این شوره مانع می‌شود بین باتری و موتور ارتباط الکتریکی برقرار بشود و به همین خاطر است که هنگام استارت زدن مشکل پیش می‌آید.
اگر به تازگی باتری خودروتان را عوض کرده‌اید، ولی باز هم هنگام استارت زدن با مشکل مواجه می‌شوید، احتمالا زنگ زدگی یا رسوبات جداره‌های باتری خودروی شما باعث این مشکل شده است.
زنگ زدگی می‌تواند مانند یک پوسته‌ی سفید ضخیم روی فلز بالای باتری یا سیم کشی‌ها را بگیرد. خوشبختانه بر طرف کردن این مشکل کار بسیار ساده‌ای است.
برای این کار از یک بطری نیم لیتری نوشابه گاز دار و یک بطری آب معدنی استفاده می‌کنیم. اگر شوره زیادی اطراف اتصالات وجود دارند، مجبور خواهید بود از یک مسواک کهنه یا برس مخصوص سیم برق استفاده کنید تا آن‌ها را پاک کنید.
مقداری نوشابه گازدار روی اتصالات باتری بریزید و صبر کنید تا کارش را انجام بدهد. مراقب باشید نوشابه وارد محفظه‌های باتری نشود. با مقدار مناسبی از آب معدنی، نوشابه گاز دار را بشویید.
باز هم باید مراقب باشید که آب یا نوشابه وارد محفظه باطری نشود. این مراحل را تکرار کنید تا زمانی که هیچ‌گونه شوره‌ای روی اتصالات باقی نماند. آن زمان است که اتصالات باطری درست کار می‌کنند و هنگام استارت زدن هیچ مشکلی نخواهید داشت.
بررسی کردن باتری خودرو
به طور کلی دو نوع باتری برای خودرو‌ها وجود دارد. باتری‌های اسیدی یا‌تر که در اتومبیل‌های قدیمی نصب شده و باتری‌های اتمی که چند سالی است بر روی خودرو‌ها قرار می‌گیرد.
باتری‌های اسیدی دارای صفحات سربی هستند. به منظور بررسی کردن این نوع باتری باید درپوش محفظه‌های آن را بردارید و سطح آب باتری را کنترل کنید.
آب باتری باید حدود ۱۵ میلیمتر بالاتر از صفحات سربی باشد. افزون بر این می‌توانید دو قطب باتری را با یک سیم ضخیم به یکدیگر متصل کنید. اگر آب باتری در هر یک از محفظه‌ها به جوشش افتاد آن خانه باتری خراب است و بهتر است باتری خودرو تعویض شود.
تشخیص خرابی باتری‌های اتمی به صورت چشمی صورت می‌گیرد. بر روی این باتری‌ها یک چشمی یا نشانگر قرار دارد. این چشمی در واقع یک اسیدسنج است که غلظت اسید داخل باتری را اندازه گیری کرده و با توجه آن تغییر رنگ می‌دهد. رنگ‌های این چشمی به شرح زیر است:
رنگ سبز: به معنای سلامت و شارژ بودن باتری است
رنگ سیاه یا قرمز: به معنای پایین بودن شارژ باتری است
رنگ سفید: به معنای تخلیه کامل باتری است که در اغلب موارد باید باتری خودرو تعویض شود.

افزایش طول عمر باتری خودرو

هر اندازه که خودرو برای حرکت به بنزین نیاز دارد، قسمت‌های برقی آن نیز به یک باتری به‌عنوان منبع تغذیه وابسته‌اند. خودرو‌های امروزی بدون وجود این قطعه حتی امکان روشن شدن نیز ندارند.
حال شما به‌عنوان یک راننده چه میزان درباره این قطعه حیاتی خودرو اطلاعات دارید؟
آیا تاکنون پیش آمده که هر چه استارت می‌زنید خودرو روشن نشود؟ در چنین مواقعی نخست به آمپر سوخت نگاه می‌کنید و در بیشتر موارد هم مقداری بنزین در باک خودرو وجود دارد. پس حدس بعدی شما احتمالاً خرابی باتری خودرو خواهد بود.
نخستین راهکاری که به ذهن شما می‌رسد تماس با امداد خودرو یا باتری به باتری کردن است؛ هرچند این روش تنها چند ساعت تا چند روز جوابگوی شما خواهد بود. به طور کلی خرابی این قطعه پس از گذشت چند سال امری طبیعی است، اما کارشناسان معتقدند که می‌توان با توجه نشانه‌های ساده این خرابی را پیش‌بینی کرد.

راه‌های افزایش طول عمر باتری

باتری‌ها در بهترین شرایط حدود ۳ تا ۵ سال عمر مفید دارند. این مدت‌زمان بسته به شرایط آب و هوایی و نوع عملکرد خودرو متغیر است. در مجموع، موارد زیر در کاهش عمر این قطعه تاثیر گذارند و می‌توان با رعایت نکاتی ساده موجب افزایش دوام آن شد.
۱- استفاده بیش از حد از چراغ‌ها: چراغ‌های مه شکن یا چراغ‌های اضافی که بر روی خودرو نصب می‌کنید همگی باعث فشار بیشتر به باتری می‌شوند و عمر آن را کم می‌کنند. بهتر است در صورت عدم نیاز و در ترافیک‌های سنگین چراغ‌های بزرگ را خاموش کنید. این کار موجب کاهش مصرف سوخت نیز می‌شود.
۲- استفاده بیش ‌از حد از کولر: استفاده از کوار به‌خصوص وقتی خودرو خاموش باشد فشار زیادی به باتری وارد می‌کند. افزون بر این روشن بودن کولر موجب درگیر شدن مداوم چندین موتور مانند پمپ بنزین می‌شود و احتمال سوخت آن‌ها در اثر نوسان برق خودرو را افزایش می‌دهد.
۳- سرما و گرمای بیش ‌از حد: گرمای زیاد موجب خرابی صفحات داخلی و کاهش رسانایی آن‌ها الکتریکی می‌شود. همچنین رانندگان باید به‌صورت دوره‌ای قطب‌های باتری را نیز بررسی کنند و در صورت رسوب مواد سولفاته توسط آب جوش قطب‌ها را تمیز کرده و مقداری گریس نیز به آن‌ها بمالند.

سایر راهکار‌های افزایش طول عمر باتری ماشین عبارتند از:

استفاده بی مورد از چراغ‌های مه شکن موجب فشار به باتری خودرو می‌شود.
در ترافیک‌های طولانی که نیاز به نور زیاد برای روشنایی روبرو ندارید بهتر است چراغ‌های بزرگ خودرو را خاموش کنید. این کار علاوه بر افزایش عمر باتری، از انعکاس نور توسط آینه به چشم راننده جلو نیز جلوگیری می‌کند.
پیش از استارت زدن خودرو به منظور کاهش فشار بر روی باتری همه مصرف کننده‌های برقی نظیر چراغ، کولر و ضبط خودرو را خاموش کنید.
در صورت استفاده نکردن طولانی از خودرو باتری آن را باز کنید.
بست‌های باتری را با آچار باز و بسته کنید و هرگز با فشار آن‌ها را جا نزنید.
در صورت پایین بودن آب باتری فقط از آب مقطر استفاده کنید.

پیشنهاداتی بر‌ای نگهداری بهتر از باتری خودرو

در صورتی که به مدت زیادی از خودرو استفاده نمی‌کنید، باتری را از روی خودرو باز کنید.
از شارژ کردن اضافی باتری بپرهیزید.
سعی کنید خودروی خود را در فصل سرما بیشتر در مکان‌های گرم پارک کنید (عمر باتری در اثر سرمای زیاد کاهش می‌یابد)
از جا به جایی زیاد باتری پرهیز کنید و در هنگام پر کردن خانه‌ها از آب اسید مراقب باشید، زیرا ریختن آب اسید بر روی بدنه خودرو باعث پوسیدگی آن می‌شود.
برای جا زدن بست‌ها از آچار استفاده کنید و هرگز با ضربه زدن سعی نکنید که بست‌ها را به جای خودشان بزنید.
بررسی ارتفاع سطح مایع الکترولیت را (به استثنای باطری‌هایی که نیاز به سرویس و نگهداری ندارند) در مناطق گرمسیر یا فصل تابستان ۲ هفته یک بار و در مناطق سردسیر یا فصل زمستان ماهی یکبار بررسی کنید.
در باتری‌هایی که دارای پوسته نیمه شفاف هستند سطح آب باتری را می‌توان از بیرون مورد بررسی قرار داد.
در سایر باتری‌ها که پوسته شفاف ندارند، برای این کار باید درپوش خانه‌های باطری را از روی آن باز کرده و سطح آب باطری در هر یک از خانه‌ها باید تا ارتفاع پایین حلقه شکاف دار داخلی یا ارتفاع علامت بر روی پوسته باتری در نظر گرفته شود.
در صورت پایین بودن سطح مایع، فقط آب مقطر به آن اضافه کنید.
خانه‌های باتری کاملا جدا از هم ساخته شده اند، لذا بررسی ارتفاع سطح آب باطری در هر یک از آن‌ها باید به طور جداگانه صورت گیرد. در هنگام برودت زیاد هوا بهتر است پس از اضافه کردن آب مقطر به باطری، مسافت مناسبی را با خودرو طی کرد تا بدین وسیله آب با آب باطری مخلوط شده و از انجماد آن جلوگیری شود.
سوراخ درپوش باتری را بررسی کنید تا روزنه آن باز باشد.
در هنگام باز کردن باتری از روی خودرو ابتدا کابل منفی و بعد مثبت را جدا کنید.
در هنگام بستن باتری بر روی خودرو ابتدا کابل مثبت و بعد منفی را ببندید.
باتری‌های اتمی موجود در بازار بسته به تناسب و میزان آمپر نیازی به نگهداری و کنترل خاصی از نظر سطح مایع الکترولیت نداشته و می‌توان سلامت باتری را از طریق یک چشمی تعبیه شده بر روی باتری کنترل کنید. به عنوان مثال زمانی که چشمی سبز رنگ است باتری شارژ است؛ اگر چشمی سفید بود نشان‌دهنده تخلیه کامل باتری است؛ اگر چشمی سیاه رنگ بود باتری نیاز به شارژ دارد.

۳ دلیل خالی شدن باتری خودرو

خالی شدن باتری و روشن نشدن خودرو آن هم درست هنگامی‌که عجله دارید از معضلاتی است که کم و بیش برای اکثر رانندگان اتفاق می‌افتد. رخدادی که با علائم دیگری نظیر کم نور بودن چراغ‌ها و روشن نشدن پنل پشت فرمان همراه است و گاهی چاره‌ای جز تعویض باتری نمی‌گذارد؛ اما دلیل این ماجرا چیست؟ در ادامه به ۳ دلیل عمده برای خالی شدن باتری خودرو اشاره می‌شود.

استفاده از باتری هنگام خاموش بودن خودرو

احتمالاً خودرو‌هایی که در گوشه خیابان با چراغ روشن پارک شده‌اند، دیده‌اید. خودرو‌هایی که ساعت‌ها به حال خود رها می‌شوند و بعد از سوارشدن در آن‌ها به‌سختی استارت می‌خورند. این اتفاق اگر برای مدتی طولانی رخ دهد به‌طور حتم موجب خالی شدن باتری خودرو می‌شود.
البته امروزه خودرو‌ها به سیستم‌های هشداردهنده‌ای مجهز هستند که بلافاصله پس از خاموش کردن خودرو روشن بودن چراغ‌ها را اعلام می‌کند.
از سوی دیگر گاهی شارژ موبایل و ریش‌تراش و استفاده از ضبط، کولر و سایر تجهیزات برقی خودرو درحالی‌که وسیله نقلیه خاموش است موجب تمام شدن باتری می‌شود. کامپیوتر خودرو در این مواقع نیز کاهش انرژی باتری را هشدار می‌دهد.

خرابی سیستم شارژ باتری خودرو

باتری خودرو در هنگام حرکت با دینام شارژ می‌شود. چرخش دینام همچنین انرژی مورد نیاز چراغ‌ها، سیستم صوتی و دیگر تجهیزات را در هنگام حرکت تأمین می‌کند، اما اگر سیستم شارژ به هر دلیلی مانند خرابی دینام و معیوب بودن سیم‌کشی درست عمل نکند، باتری در هنگام حرکت نیز شارژ نمی‌شود.
نتیجه آن که گاهی در حین حرکت خودرو خاموش می‌شود. علاوه بر این دیود‌هایی که در مسیر شارژ باتری خودرو قرار دارند نیز می‌توانند عاملی برای خالی شدن باتری باشند. یک دیود معیوب می‌تواند هنگام خاموش بودن خودرو باتری را خالی کند.

قدیمی بودن باتری

عمده‌ترین دلیل روشن نشدن خودرو‌ها قدیمی بودن باتری آنهاست. یک باتری قدیمی به‌طور کامل شارژ نمی‌شود و به همین دلیل بر اثر استفاده معمولی نیز خالی شده و شما را به دردسر می‌اندازد.
به‌طور معمول عمر باتری خودرو‌ها بین ۳ تا ۵ سال است. اگر خودروی شما روشن نمی‌شود و از زمان تعویض باتری آن سال‌ها می‌گذرد احتمالاً علت قدیمی بودن باتری خودرو است.

بهترین زمان و نحوه باتری به باتری خودرو

صدای ضعیف ناله مانند استارت و یا صدای تیک تیک و استارت نخوردن، اولین و مهم‌ترین دلیل نیاز آن، به یک باتری دیگر است و در حالتی که خودرو استارت می‌خورد و صدای همیشگی مربوط به آن، به گوش می‌رسد، اما روشن نمی‌شود، می‌توان مطمئن بود که باتری سالم است و ایراد دیگری در خودرو، وجود دارد.
بهترین روش برای اطمینان از عملکرد باتری، استارت زدن نیست و انجام مداوم این‌کار، می‌تواند باتری سالم را تضعیف و شما را نیازمند تعمیرکار و عملیات برق‌رسانی کند.
پس چنان‌چه با چرخواندن سوئیچ (یا فشار دکمه‌ مربوط به استارت) برای ۱ تا ۳ بار موفق به روشن کردن خودرو نشدید، از ادامه‌استارت‌زدن، پرهیز کنید.
روش مناسب‌تر برای اطمینان از ضعیف شدن باتری این است که سوئیچ را تا مرحله‌ی قبل از استارت بچرخانید و چراغ‌های اصلی را روشن کنید، اگر چراغ‌های پنل پشت فرمان، کم‌نور هستند، می‌توان به ضعف شدن باتری شک برد.
البته این احتمال وجود دارد که یکی از سیم‌های متصل به باتری، از محل خود جدا شده باشند یا احتمال زنگ‌زدگی یا اصطلاحا اسیدزدگی پایانه‌ها (خصوصا در باتری‌های اسیدی) نیز هست که به کمک سنباده‌ زبر، برس فلزی و آب جوش، رفع می‌شود.

نحوه‌ انجام باتری به باتری

پس از مطمئن‌شدن از نقص در باتری خودرو، نیازمند یک باتری سالم هستیم تا با اتصال کابل‌های قابل حمل، بین باتری سالم و باتری معیوب، عمل برق‌رسانی انجام شود. طبق مراحل زیر انجام می‌شود.
۱- شما نیازمند یک باتری سالم، با سطح ولتاژی مشابه باتری خودروی خود هستید. بررسی این موضوع از روی بدنه‌ باتری‌ها و دیدن عبارت ۱۲V، به‌سادگی قابل انجام است.
۲- خودرو‌هایی که قرار است در فرایند برق‌رسانی شرکت کنند، در نزدیکی هم قرار دهید. اگر در محلی هستید که امکان پارک خودرو‌ها به صورت روبرو (اصطلاحا شاخ به شاخ) وجود دارد این کار را انجام دهید، اما فاصله‌ای بین خودروها، باقی بگذارید و مطمئن شوید که ارتباط و اتصالی بین بدنه‌ آن‌ها وجود نداشته باشد.
۳- پس از نزدیک کردن خودروها، باید هر دو خودرو در وضعیت خاموش باشند. علاوه بر این، همه وسایل داخل خودرو، مثل فن‌ها، سیستم بخاری و کولر را، در وضعیت خاموش قرار دهید.
دانستنی‌های باتری خودرو
۴- کابل‌های جامپر استاندارد، به رنگ‌های قرمز و سیاه هستند. یکی از کابل‌ها (نوع قرمز رنگ) باید بین پایانه‌های مثبت و کابل دیگر (نوع سیاه رنگ) بین پایانه‌ منفی باتری سالم و نقطه‌ زمین (که در ادامه توضیح داده می‌شود)، متصل شوند. نکته‌ مهم در این مرحله، اطمینان از برقراری ارتباط فلز با فلز (رسانا با رسانا) بین سر کابل‌ها و پایان باتری‌ها است.
دانستنی‌های باتری خودرو
۵- در این مرحله، ابتدا کابل قرمز رنگ را، به پایانه‌ مثبت باتری معیوب متصل کنید.
۶- باید سمت دیگر کابل قرمز، به پایانه‌ مثبت باتری سالم، وصل شود. این عمل را انجام دهید.
۷- کابل دوم (کابل سیاه‌رنگ) را به پایانه‌ منفی باتری سالم، وصل کنید.
۸- قطب منفی باتری سالم را به پایه رگلاژ دینام ماشینی که باتری آن خالی (دشارژ) شده متصل کنید. پایه رگلاژ دینام قطعه‌ای فلزی و هلالی شکل بوده که کاربرد آن در رابطه با تنظیم شل و سفت بودن تسمه دینام است.
دانستنی‌های باتری خودرو
یک پیچ در شیار وسط آن وجود دارد که اگر آن را شل کنید می‌تواند در مسیری هلالی حرکت کرده و دینام را کمی به طرفین جابجا کند. با این جابجایی، تسمه دینام نیز کمی شل‌تر یا سفت‌تر خواهد شد.
اگر اتصال دادن گیره سر سوسماری کابل باتری به باتری به پایه رگلاژ دینام برایتان مقدور نبود می‌توانید آن را به مناسب‌ترین نقطه فلزی بدنه خودرو که نزدیک‌ترین نقطه به دینام نیز باشد، اتصال دهید.
دانستنی‌های باتری خودرو
خوردویی که باتری سالم دارد، استارت بزنید. پس از روشن شدن این خودرو، چند دقیقه صبر کنید تا عملیات برق‌رسانی (شارژ باتری معیوب) انجام شود.
۹- به سراغ خودرویی که باتری معیوب در آن وجود دارد بروید و آن را روشن کنید. چنانچه استارت نخورد، با احتیاط محل اتصال کابل‌ها به پایانه‌ها را اندکی جابه‌جا کنید.
۱۰- پس از روشن شدن خودروی معیوب، حدود یک الی دو دقیقه صبر کنید.
۱۱- فرقی نمی‌کند خودروی معیوب روشن شده باشد یا خیر، عملیات جداسازی کابل‌ها باید با احتیاط و به ترتیب انجام شود، اما دقیقا عکس مراحل قبل، یعنی ابتدا باید کابل سیاه (منفی) از بدنه یا بخش فلزی موتور خودروی معیوب جدا شود.
۱۲- سر دیگر کابل سیاه (منفی) را از پایانه‌ مربوطه جدا کنید.
۱۳- اولویت باز کردن کابل قرمز (مثبت) چندان اهمیتی ندارد و تنها باید با احتیاط و بدون اتصال قسمت‌های سر کابل به دیگر بخش‌ها، از پایانه‌های طرفین جدا شود.
۱۴- اگر خودروی شما، با موفقیت روشن شده است، حداقل برای مدت ۱۰ دقیقه، آن را خاموش نکنید تا باتری معیوب، شارژ شود. در این شرایط، رانندگی با سرعت آرام و دنده‌ سنگین، بهتر از نگه‌داشتن خودرو است. 
دانستنی‌های باتری خودرو

باتری خشک یا اسیدی؟

شدت جریان خروجی یک باتری نو و کاملا سالم حدود ۵۰ تا ۷۰ آمپر است. زمانی که این مقدار آمپر به استارتر موتور خودرو وارد می‌شود، پیشرانه به سرعت و راحتی روشن می‌شود؛ اما زمانی که عمر مفید باطری به پایان برسد، میل لنگ دیگر نخواهد چرخید و این نشان دهنده پایان عمر باتری خودروی شما است.
یک باتری معمولی بین ۳ تا ۵ سال عمر می‌کند، اما برای احتیاط توصیه می‌شود که پس از گذشت ۴ سال، حتی در صورت استارت خوردن طبیعی، آن را تعویض کنید تا از آسیب‌های احتمالی جلوگیری شود.
باتری‌های خودرو از نظر ساختمان دو نوع هستند:

باتری‌های اسیدی

نوع قدیمی باتری بوده و نشانه آن وجود ۶ درب روی باتری است که با باز کردن ۶ درب باید سطح الکترولیت را ببینید و در صورت کسر الکترولیت بایستی آب مقطر اضافه کنید پس نیاز به نگهداری و بازدید دارد.
یک باتری سربی اسیدی معمولی از تعداد صفحه‌ سربی که به صورت لایه لایه در کنار یکدیگر قرار گرفته اند، تشکیل شده که مجموعه آن‌ها در محلول آب و اسید سولفوریک قرار دارند.

باتری اسیدی

از ویژگی‌های باتری‌ اسیدی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
ارزان‌تر هستند.
نگهداری بیشتری نیازمندند.
به تدریج ضعیف می‌شوند، از روی ضعیف شدن استارت خودرو، می‌توان پایان یافتن عمر باتری را پیش‌بینی کرد.

باتری‌های خشک (اتمی)

این نوع باتری در ایران به نام باتری اتمی شهرت یافته و همه فکر می‌کنند این نوع باتری الکترولیت (اسید) ندارد! در صورتی که الکترولیت دارد، اما با توجه به جنس خاص صفحات درون آن، نیازی به نگهداری و افزودن آب مقطر ندارد.
رنگ نشانگر نصب شده روی باتری می‌تواند وضعیت باتری را با دقت نسبتا خوبی نشان دهد، اما مشکل این باتری‌ها این است که متاسفانه به شکل ناگهانی از کار می‌افتند و ممکن است شما را در وضعیت نامناسبی قرار دهند.
از این رو، اگر اهل گذر به مناطق دور افتاده یا خارج شهر هستید، بهتر است یا نسبت به تعویض زود هنگام باتری خشک اقدام کنید یا از باتری‌های اسیدی استفاده کنید. در نتیجه از ویژگی‌های باتری‌های خشک یا اتمی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
گران‌تر هستند.
نگهداری کمتری نیازمندند.
امکان دارد به شکل ناگهانی از کار بیفتند و شما را غافلگیر کنند!

خرید باتری خودرو

باتری‌های خودرو در مشخصات مختلفی عرضه شدند که بر قیمت آن‌ها تاثیر می‌گذارد؛ مقدار آمپر باتری، نوع باتری، برند باتری، کشور سازنده و غیره.