انواع باتری های خودرو

انواع باتری های خودرو

باتری های خودرو بر اساس کاربرد خود دو مدل اصلی را تشکیل می دهند باتری های LM و باتری های FM.

 

باتری های LM یا غیر سیلد (Unsealed)

باتری های LM که نام آن ها مختصر Low Maintenance است باتری هایی هستند که به مراقبت کمتری نیاز دارند و غیرسیلد نامیده می شوند. این باطری ها دارای صفحات سرب آنتیموان و کلسیم (دو آلیاژی یا هیبرید) هستند. این باتری ها که به عنوان باتری تر نیز شناخته می شوند به دلیل قیمت پایین استفاده زیادی دارند.

 

باتری های FM یا سیلد (Sealed)

باتری های FM که نامشان مختصر Free Maintenance است به باتری هایی گفته می شود که نیازی به مراقبت نداشته و سیلد نامیده می شوند. این باتری های دارای صفحه سرب-کلسیم و کلسیم هستند.

باتری های سیلد که به عنوان باتری خشک نیز شناخته می شوند مزیت های زیادی نسبت به باتری های تر دارند این باتری ها به مراقبت های پیشگیرانه کمتری نیاز دارند، دارای عمر طولانی تر، شارژ سریع تر، مقاومت بیشتر در برابر شارژ بیش از حد (over charge)، ایمنی بیشتر، کاهش خوردگی ترمینال ها و زمان نگهداری مجاز (Shelf Life) طولانی تری هستند. این نوع باطری ها در برابر عیوب ناشی از دشارژ عمیق (Deep Discharge) به خاطر افزایش ریزش بار صفحات به سرعت از کار می افتند. به دلیل جامد بودن مواد استفاده شده در باتری های سیلد نیازی نیست که نگران ریختن اسید روی خودرو و درون محفظه موتور باشید.

 

توجه داشته باشید به دلیل اینکه در صورت نیاز به آب نمی توان به باتری سیلد آب اضافه کرد (چرا که مهر و موم هستند) و غلظت ویژه آن را با هیدرومتر اندازه گرفت، پیشنهاد می کنیم که در آب و هوای گرم از باتری غیر سیلد یا تر استفاده کنید.

انتخاب باتری مناسب

در انتخاب باتری به نکات و موارد زیر دقت داشته باشید تا بهترین نتیجه ممکن را بگیرید.

خشک بودن یا تر بودن باطری

با توجه به نیاز خود، باتری مورد نیاز خود را انتخاب کنید. البته بدانید که باتری های خشک در اکثر موارد نسبت به باتری های تر سرتر هستند و اصلی ترین مزیت باتری تر در ارزان قیمت تر بودن آن است.

آمپراژ باتری

شرکت های سازنده خودرو آمپراژ مشخصی به عنوان حداقل مقدار آمپر مجاز برای باتری خودرو تعیین می کنند. توجه کنید که اگر از تجهیزات و امکاناتی اضافی نظیر باند، ساب ووفر، آمپلی فایر و … در خودروی خود بهره مند هستید از یک باتری با آمپرهای بیشتر استفاده کنید.

قیمت باتری

به صورت کلی ترتیب قیمتی باتری ها به عوامل زیر بستگی دارد و رابطه مستقیمی با آنها دارد:

هر چه باتری عمر بیشتری داشته و به اصطلاح کهنه تر باشد قیمت کمتری خواهد داشت.

قیمت باتری با افزایش آمپراژ آن بیشتر می شود.

باتری های خشک عموما از باتری های تر گران تر هستند.

باتری های خارجی، مثلا کره ای، از باتری های داخلی قیمت بیشتری دارند.

کشور و برند سازنده باتری

به دلیل آنکه فرایند ساخت باتری آسیب های قابل توجه و عمدتا جبران ناپذیری به محیط زیست وارد می کند هیچ کشور اروپایی به تولید باتری خودرو نمی پردازد. باتری های موجود در بازار کشور ساخت کره جنوبی، چین، ترکیه و ایران هستند. بیشترین کیفیت از آن باتری های کره ای است که با برند دوو، دلکور، پوما، سین، شارک، اوراستارت، تایگر و … عرضه می شوند. کیفیت باتری های ایرانی نیز از باتری های ترکیه ای بالاتر است.

تاریخ تولید باتری

همانطور که می دانید عامل اصلی فرسوده شدن باتری، شارژ و دشارژ شدن آن است ولی آگاهی از تاریخ تولید باتری در انتخاب باتری مناسب و تازه تر نقش بسزایی دارد.

در ادامه روش تشخیص تاریخ تولید باتری های کره ای و ایرانی را شرح می دهیم. در شکل زیر یک باتری کره ای را می بینید که عبارت 4LR21 روی آن حک شده است.

 

4: سال ساخت 2014

L: حرف دوازدهم الفبای انگلیسی است، لذا ماه ساخت باتری دوازدهمین ماه میلادی یعنی دسامبر است.

R: حرف اول نام کارخانه تولید کننده باتری است.

21: روز تولید باتری است.